Nordisk Morris Minor Lager A/S

Udskiftning af Thermostat

Varme i bilen

På denne tid af året mærker vi at vores varmeapparat ikke er helt på toppen, især hvis thermostaten ikke er i orden..

Thermostatens opgave er, at holde driftstemperaturen på motoren konstant og at få driftstemperaturen hurtigt op. Når motoren er kold, er thermostaten lukket og vandet cirkulerer kun i motoren og varmeapparatet hvis der er åbnet for det.

Når motoren når op på driftstemperatur, åbner thermostaten så vandet også cirkulerer gennem køleren. Vi tænker ikke meget på thermostaten, undtagen når den direkte giver os problemer. Før i tiden var det almindeligt, at man skiftede thermostat efterår og forår.

Thermostater kan fåes, så de holder højere eller lavere driftstemperatur, 82, 88 eller 92 grader. Dette er hvad vi har valgt at lagerføre, men der findes også andre.


For os der holder af at gøre det selv, er det et godt lille job at skifte thermostat og det er også noget nybegynderen kan klare. Jeg har lige skiftet på den 4-dørs.

Det kneb med varmen og noget af det første der må undersøges er thermostaten. Det viste sig, at der sad en 82 graders i motoren. Nu er den skiftet ud til 92 grader og det er noget der kan mærkes på varmeapparatet. Jeg agter ikke at skifte igen til foråret. Morrisens kølersystem er voldsomt overdimensioneret og jeg tror ikke, at jeg vil få problemer med overophedning, da min køler er i orden.

Når det bliver varmt i vejret, vil jeg efter en længere køretur lytte et halvt minut efter at motoren er stoppet. Hvis jeg er meget tæt på kogepunktet vil jeg få en advarsel i form af at køleren vil "bøvse". Når motoren stoppes vil varmen fra motorblokken og topstykket forplante sig til vandet og kortvarigt få det til at koge.

Kølerproppen skal selvfølgelig være i orden og holde et vist tryk, så vandet først koger ved lidt over 100 grader.


Det kan være lidt svært at afgøre om thermostaten er i orden, da den mest almindelige årsag til at den er i uorden, er at den ikke lukker igen når motoren bliver kold. Det bevirker, at motoren er længe om at nå op på driftstemperatur, men det mærker vi ikke meget til om sommeren når vi ikke bruger varmeapparatet.

Når thermostaten er i orden, kan du mærke at varmeapparatet giver lidt varme fra sig inden du har kørt 100 meter og at der er fuld varme på efter 2-3 kilometer. Derefter stiger varmen kun lidt. Efter 20 - 30 kilometer bliver gearstangen så varm, at du næsten kan brænde fingrene på den.


Det er ikke kun varme det handler om. Det er i høj grad også økonomi. Jo hurtigere du når driftstemperaturen, jo mindre slid på motoren, især stempel og cylinder. Jo højere driftstemperatur, jo mindre benzinforbrug og under visse forhold, er det noget der virkelig kan mærkes på pengepungen.


Selve arbejdet med udskiftningen er ligetil og kræver ikke meget værktøj.

En skruetrækker til spændebånd på kølerslangen, en 1/2" top eller ring- gaffelnøgle. I nogle tilfælde også en 9/16" top og momentnøgle, hvis returvandrøret fra varmeapparatet dækker for dækslet over thermostaten. I så fald må du løsne to topstykkemøtrikker, så røret kan flyttes. Tilspændingsmoment for topstykket er 5,5 kg. Har du ingen momentnøgle, har vi en god kvalitet til en fornuftig pris.

I sjældne tilfælde kan der blive brug for hammer og mejsel. Hvis dækslet har sat sig fast på støtteboltene kan det sidde så fast, at du ikke kan tage det af uden vold, men hellere have bøvlet straks end på et tidspunkt hvor du ikke er forberedt. En thermostat kan sætte sig fast, så den ikke kan åbne som den skal og sker det på ferieturen, er det rart at det er nemt at tage thermostaten af. Når jeg sætter et thermostatdæksel på, giver jeg altid støtteboltene lidt kobberfedt. Så er der aldrig problemer når det skal af igen. Almindelig fedt kan også gøre det, men holder ikke så længe.


Udgifterne til dele er også overkommelige. Thermostat og pakning koster i øjeblikket ca. 125 kroner + moms og alle de viste dele ca. 360 kroner + moms. Det er nok på sin plads her med en lille advarsel. Der findes en del billige thermostater, som ikke altid virker helt som de skal.

Dette er skrevet specielt for Morris Minor, men det er stort set det samme for alle andre BMC biler. Du kan læse mere om varmeapparater i en ældre artikel. God arbejdslyst.


Anton Kamp Nielsen
25.11.2000.

thermostat

På billedet ser du:
10M220 dæksel
10M221 pakning
10M226 thermostat 82 grader
10M226A thermostat 88 grader
10M226B thermostat 92 grader
10M172 støttebolt
10M224 fjederskive
10M225 møtrik

Thermostaterne ser ens ud, men der er altid stemplet et tal i dem der viser graderne.