Nordisk Morris Minor Lager A/S

Fra Min Hverdag

NORMINOR - Juni 2005

Denne gang fra Sri Lanka. Her er hverdagen fyldt med snedige løsninger på tekniske problemer, ofte midlertidige.

Min bil, en almindelig 4-dørs som den jeg har i Danmark, har fået en lyd fra forreste hjulophæng. Dette er noget vi skal tage alvorligt og straks finde ud af hvad lyden skyldes. Især skal vi være opmærksom på nederste ledhus, da det kan falde fra hinanden og vi kan miste kontrollen over bilen.

Vejene her er meget ujævne og hullede og af og til lyder det som et maskingevær fra forenden af bilen. Jeg har lokaliseret lyden til tandstangen. Vi har også dette problem i Danmark. Det har ingen særlig sikkerhedsmæssig betydning, men det er irriterede at høre på. Det skyldes at dæmperstemplerne er slidt op og når de bliver udskiftet, forsvinder lyden som regel. Tandstang og tandstangshus kan dog være så slidte, at det er nødvendigt at skifte det hele. I så fald er det fornuftigste at købe en ombytningstandstang.

Tandstangen skal afmonteres for at skifte dæmperstemplerne. Ved det ene dæmperstempel er der nogle shims for justering. Jeg har aldrig rigtigt forstået dette, da stemplet er presset mod tandstangen med en fjeder. Selvfølgelig kan man justere trykket med disse shims, men slid på stemplet vil meget hurtigt gøre denne justering unøjagtig. Jeg plejer bare at genmontere de shims der er, uden at bekymre mig om justering.

Dæmperstemplerne har reservedelsnummer STR107 og STR112 og du kan finde en illustration af tandstangen og delene i kataloget på hjemmesiden.
Tandstangen skal smøres med hypoidolie – ikke fedt.


Min hverdag går med udvikling af nye dele og forbedring af kvalitet og finish af de dele vi producerer. Vi laver nu over 500 forskellige dele, så der er noget at se til og det er utrolig interessant og udfordrende.

Da jeg rejste fra Danmark, havde jeg besluttet særlig at koncentrere mig om færdiggørelse af legetøjsbilen og restaurering af en Traveller. I september sidste år havde de købt en Traveller til formålet, men jeg syntes den var for dårlig og bad dem købe en bedre. Den de havde fundet så meget rimelig ud og vi gik i gang.

Det foregår på den måde at jeg ved arbejdstids begyndelse fortæller hvad vi vil lave i løbet af dagen og hvordan. I løbet af dagen holder jeg øje med hvordan de arbejder og retter og forklarer når jeg kan se at de ikke ved hvordan tingene skal gøres. Det er unge mennesker uden erfaring jeg lærer op. Det er meget lettere end at sætte en erfaren mekaniker på jobbet. Han ved jo hvordan det skal være og hører ikke efter hvad jeg siger og retter sig ikke efter mine instruktioner og resultatet bliver ofte en gang klamp.

Da vi fik træværket afmonteret, viste det sig, at der var lavet så mange reparationer på tag, dørstolper og bund, at det var umuligt at bringe det tilbage til originale mål. Derfor fortsatte vi med at skille bilen ad og undersøge alle dele og mål.

Bilen er nu totalt adskilt og det har været meget lærerigt for de unge mennesker. Nu mangler vi bare at få de brugbare dele lagt på hylderne og få alle de defekte dele smidt væk. Det er jeg nødt til selv at sørge for. Ellers bliver det ikke gjort. De smider aldrig noget væk.


Det skrider fremad med legetøjsbilen. Jeg kan se at det ikke er muligt at nå frem til det endelige resultat med det samme. Vi må gøre lige som Morrisfabrikken og lave en eksperimental serie. Nu er der bestilt nummerplader, EX 101, EX 102 og EX 103. EX står for eksperimental.

Disse vil være rimeligt gode, men der vil være flere detaljer som kan udføres bedre og jeg håber på mange tilbagemeldinger og ideer fra kunderne til disse biler, så de næste kan blive bedre.

Når vi har det endelige resultat vil vi springe frem til nummer CC 501 lige som Morrisfabrikken gjorde.

Næste forsendelse fra Sri Lanka ankommer hertil i begyndelsen af august – hvis det går efter planen. Det bliver spændende at se hvor godt de forskellige ting er lykkedes.

Venlig hilsen
Anton

Legetøjs-Morris
Fra Morrisfabrikken.

simpelt værktøj
Endnu en lille del fremstillet ved hjælp af et simpelt værktøj. Dette er holderen der er skruet fast ved udtødningsrøret til fjederen ved speederkablet.

opkørsel
En flot opkørsel til rampen foran lagerbygningen.

bygning
Det går fremad med byggeriet. Denne bygning er på ca. 250 kvadratmeter. Hvis ikke monsunen driller for meget, kan vi snart flytte.

Se også Minor Monthly artikel (på engelsk).